pełna koncentracja

"Może wyglądam na powolnego przed startem, ale ludzie nie mają pojęcia, czym tak naprawdę jest Grand Prix. Jest tak dużo rzeczy, które trzeba zrobić, o których trzeba pomyśleć, a nawet takich, których trzeba się nauczyć w ciągu tych kilku godzin przed startem. Dla mnie jedynym sposobem na bycie silniejszym jest głęboka koncentracja. Staram się pamiętać o wszystkim, o najdrobniejszych nawet szczegółach moich przygotowań. Musisz myśleć o wszystkim, mimo ogromnego zamieszania, jakie ma miejsce przed startem. Nie wolno wtedy patrzeć na ludzi wokół. Nie należy nikogo rozpoznawać, może z wyjątkiem swoich mechaników. Odtwarzam wtedy w głowie cały ten film. Sprawdzam nawierzchnię toru. Jest to ważne dla wyboru taktyki i wyboru rodzaju opon. Sądzę, że tylko ja to robię. Sprawdzam jakby listę, czy wszystko jest zapięte na ostatni guzik, jak pilot przed startem, z tym wyjątkiem, że nie my nie mamy nic na papierze. Po okrążeniu zapoznawczym sprawdzam wszystko jeszcze raz. Ludzie zawsze myślą, że start jest czymś strasznym, że serce wali jak młotem, że mózg jest na granicy eksplodowania, ale to jest moment jakby zupełnie nierealny, niczym sen, wstępowanie do innego świata. Twój duch ulatuje, a ciało się uwalnia. Kiedy przyspieszasz, liczy się tylko jedno: nie zostać z tyłu, wyjść na prowadzenie. Naprawdę, najpiękniejszą chwilą jest ta, kiedy zapala się czerwone światło. Wtedy wszystko we mnie jest zaprogramowane, nagle następuje detonacja, bum, bum, napięcie, wielogodzinne oczekiwanie, to wszystko znika."

Ayrton Senna

"Samochód jest przedłużeniem jego kierowcy, jest przedłużeniem twojego ciała, ponieważ siedzisz w nim, mocno związany pasami bezpieczeństwa, jesteś jego częścią. I im bardziej potrafisz być i czuć się jego częścią, tym bardziej będziesz wrażliwy na jego akcje i reakcje i w ten sposób lepiej go wykorzystasz.
Jego karoseria przyjmuje pęd powietrza i uruchamia prawa aerodynamiki;
Siła konstrukcji jego nadwozia uchowa cię przed konsekwencjami wypadków;
Moc jego silnika wystrzeli cię naprzód;
Jego hamulce zatrzymają cię, kiedy uznasz to za konieczne;
Jego zawieszenie zamortyzuje nierówności oraz wibracje silnika, toru i opon;
Jego opony gładko potoczą cię naprzód, zapewnią ci przyczepność, potrzebną do hamowania, kiedy będziesz potrzebował szybko się zatrzymać, szybko skręcą, kiedy będzie to konieczne.
Mógłbym tak mówić bez końca, ale nie o to chodzi. Chodzi o to, że im bardziej będziesz potrafił się zjednoczyć ze swoim samochodem, tym lepiej, z pewnością, sobie w nim poradzisz."

 

"Sądzę, że tak wiele jest rzeczy, których trzeba się nauczyć i które trzeba zrobić, że dla mnie jedynym sposobem na bycie silniejszym i na bycie pewniejszym, że robię wszystko, co w danych warunkach można zrobić, jest głęboka koncentracja i próba przypomnienia sobie każdego najdrobniejszego szczegółu, dotyczącego danej sytuacji. Myśląc o tym, staram się przwidzieć wszystkie możliwe przyszłe problemy i dzięki temu zrozumieć sytuację najlepiej jak to możliwe."

 

"Wierzę w możliwość głębokiego skoncentrowania się na danej sytuacji, co pozwala na wyciągnięcie z niej więcej, niż w normalnych warunkach. Tak było przez całe moje życie. Chodziło tylko o rozwijanie tej umiejętności i o ciągłe uczenie się. Można to chyba rozwijać bez końca, w sposób zupełnie nieograniczony i dzięki temu osiągać i więcej i więcej. To bardzo interesujące. To fascynujące."

"Podczas jazd próbnych w Monako pobił rekord toru pięć czy sześć razy pod rząd. W pewnym momencie jednak zatrzymał się, ponieważ nagle zdał sobie sprawę, że prowadzi samochód daleko ponad własne możliwości. Poczuł, że się unosi, oddzielony od swego ciała [doświadczając projekcji astralnej - przyp. A.J.].
To była rzecz, która fascynowała Ayrtona. Oczywiście, najbardziej liczyło się wygrywanie, ale nie mniej ważna była żądza przekraczania życia doczesnego."

Patrick Faure (menedżer Renault Sport)

 

 

sztuka koncentracjiDuch ulatuje, a ciało się uwalnia...

 

 

 

powrót do miejsca, z którego tu trafiłeś